Westcoast New Zealand

Nieuw Zeeland familiebezoek

Helemaal beneden is het zeker. Dat geldt zowel voor Australie als nieuw Zeeland. We vertrokken op 1 januari 2020 uit Singapore om half elf 's avonds om vervolgens de volgende middag om twee uur 's middags in Auckland aan te komen op het Noordereiland van Nieuw Zeeland. Een tussenstop om familie op te zoeken. railwaystation Lisa en jack wonen in het plaatsje Riverhead, ongeveer twintig minuten boven Auckland. We besloten de eerste nacht in Auckland te blijven en hadden een kamer geboekt in het oude railwaystation. Het niet meer in gebruik zijnde station is aan de binnenzijde omgebouwd tot hotel. Maar om daar en bovendien op veel plaatsen in Nieuw Zeeland te komen heb je een auto nodig. Dan huur je toch gewoon een auto zou je denken. Dat is waar, maar in Nieuw Zeeland rijdt men aan de linkerzijde van de weg en zit het stuur (dus) aan de rechterkant. Als je op die plaatsen wilt komen waar wij naar toe wil moet je wel, dus besloten we een auto te huren. Via Snap car rentals huurden we een Toyota Carolla en daar gingen we. Petra met de telefoon in de hand en google maps op het scherm en Ben achter het stuur. Samen opletten op de weg en dan komen we er wel was de gedachte. Zo gepland - zo gedaan. No worries! Na contact met Lisa besloten we om pas 's middags te vertrekken naar Riverhead zodat we nog wat van Auckland zouden kunnen zien. skytower1 We hebben de skytower beklommen. Nou ja beklommen, er ging een lift naar het op 200 meter hoog gelegen restaurant waar we een tafel hadden gereserveerd om het uitzicht te bewonderen, en lunchen moet je toch, niet waar? Auckland wordt wel "city of sails" genoemd. Er liggen veel zeiljachten, de baaien zijn prachtig om te bezeilen en je hoeft niet de oceaan op als je dat niet wilt. skytower2 Nieuw Zeeland staat bekend om de vele outdoor activiteiten en bungyjumping is daar een van. Ook vanaf deze toren was dit mogelijk en dat hebben we gezien. Wij hebben er voor bedankt. Als je goed op onderstaande foto kijkt zie een blauw vierkant(je). Als je springt is het de bedoeling dat je uiteindelijk daar met je elastiek landt. Na ons bezoek aan Auckland op weg naar Riverhead. Een mooi klein plaatsje aan de Westkant van het eiland. Het was een gezellig weerzien na 15 jaar. lisaenjack We hadden veel te bespreken naar zo'n lange tijd en het was super gezellig. Als je dan toch aan de westkant van het eiland bent doe je er goed aan om de kust te bezoeken. muriwai2 Het betreft het stuk water tussen Australie en Nieuw Zeeland, de Tasmanzee. Vanwege de aanlandige wind is het een ruige kust waar alleen (kite)surfers te vinden zijn en natuurlijk vogels. klik hier voor filmpje "westcoast NZ"
By Muriwai nestelen zo'n 2400 Jan van Genten ieder jaar tussen augustus en maart. De spanwijdte van hun vleugels is twee meter dus dat is goed oppassen als je vliegt tezamen met velen anderen en dan nog maar niet te spreken over het landen. De afstand tussen de nesten is slechts enkele tientallen centimeters en ieder paar legt maar 1 ei per jaar. Als de jongen ter wereld komen en hun vleugels en veren hebben ontwikkeld moeten ze leren vliegen en daarvoor hebben ze maar een enkele kans gezien de hoogte van de klif. Op Youtube zijn wel fimpjes te vinden van dit schouwspel. Zoals wel bekend zijn er tijdens ons bezoek aan Nieuw Zeeland vreselijke bosbranden in Australie gaande die natuur, huizen, vee en akkerland bedreigen. Zie hieronder enkele foto's afkomstig van de Australische media (bron: 10daily.com.au)
bushfires
Het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse zaken gaf voor de stad Sydney en de staat New South Wales een negatief reisadvies af waarop we contact opnamen met de verzekeringsmaatschappij voor het geval we verplicht zouden moeten annuleren. We hebben zelfs vanwege het korte tijdsbestek een bericht gestuurd naar de alarmcentrale van Unive. We moeten nu nog (12/1) antwoord krijgen. :( oranjelucht Nieuw Zeeland op grote afstand van de Australische oostkust, maar ondanks de afstand liet de kleur van de lucht weinig positiefs zien. We hebben erg te doen met de slachtoffers van deze ramp en als je dan de lucht zo ziet kleuren komt het best wel dichtbij. Onze wens was nog steeds om naar Sydney te vliegen, maar we lieten het afhangen van de ontwikkelingen van het reisadvies. Voor de zekerheid hebben we ook het reisbureau op de hoogte gesteld voor het geval we onze reisplannen definitief zouden moeten aanpassen. Ook onze ticket naar Amsterdam op 26 januari vanaf Brisbane (AU) zou dan moeten worden omgeboekt. In de nacht (vanwege het tijdverschil) voor ons geplande vertrek naar Sydney bracht het reisbureau ons op de hoogte dat het negatief reisadvies van 'code rood' naar 'code geel' was overgegaan en een omboeking van de tickets voor eigen rekening zou zijn. Conclusie: we vervolgen onze reis zoals gepland en we zien in Sydney wel of het verantwoord is om een auto te huren voor onze tocht langs de oostkust naar het noorden. De bosbranden gaan in alle hevigheid door, maar zijn nu meer beperkt tot de staat Victoria en het uiterste zuiden van New South Wales. De branden in het gebied waar wij naar toegaan zijn "onder controle".

Tot het volgende verslag vanuit Sydney.