Een bijzondere stad(staat)
De warmte is nog lang niet uit ons lichaam, daarom is een bezoekje aan het heerlijk warme Azie een prima onderdeel
van ons acclimatiseringsproces. Waarom hebben we Singapore uitgekozen? We waren erg nieuwsgierig naar de vernomen
infrastructuur, de reinheid, de bijzondere hoogbouw en de mensen. Tevens is het een mooie sprong naar Down under Nieuw Zeeland en
Australie. Maar wel een hele grote sprong. Het eerste deel betrof bijna 12000 km waarbij we door zeer veel luchtruimen zijn gevlogen. Het volgende deel
is nog 11000 km.
Singapore is slechts 716 Km2 in oppervlakte, wat overeenkomt met de grootte van de Noordoostpolder, en heeft bijna 5,9 miljoen inwoners.
De geschiedenis van Singapura - zoals het toen nog heette - is voornamelijk een vrij recente geschiedenis.
Er leefden slechts 1000 mensen op het eiland bestaande uit Maleisiers en een enkele Chinese agrarier. Tot de 19e eeuw
leefde men van wat visserij en landbouw en gebruikte enkele inwoners het eiland als uitvalsbasis voor hun piraterij-activiteiten in
de nabij gelegen zeestraat, eigenlijk gebeurde er maar weinig.
De Britten die al in Maleisie zaten zagen in Singapore wel toekomst en stuurde Sir Raffles naar de toen
heersende sultan met een verzoek het eiland aan hun te verhuren. In enkele jaren groeide de bevolking tot meer dan 10.000 bestaande uit
Maleisiers, Chinezen mensen uit Indonesie, maar ook de aan de overkant van de Zee van Bengalen wonende Indiers en natuurlijk Britten.
Het plan voor de indeling van de stad was naar etnische afkomst, vandaar dat men tegenwoordig nog wijken ziet zoals Chinatown en
little India.
Wij kwamen op 28 december 2019 al zeer vroeg in de morgen - na 12 uur vliegen - aan op Changi airport. Na de kinderen te hebben laten weten
dat we veilig waren aangekomen en een kop koffie te hebben gedronken zijn we ons wat verder gaan verdiepen in de infrastructuur
van de stad, want met een taxi naar het hotel is veel te makkelijk. Ons hotel ligt in de wijk Chinatown.
De wijk heeft niet meer de omvang
van decennia geleden, maar wordt nog steeds gekarakteriseerd door de vele restaurants, bars en therapeutische centra. Bij sommige gelegenheden
zijn doorgaans alleen Chinezen te gast, maar dat heeft ons er niet van weerhouden om er tussen te gaan zitten. We bestelden een kop koffie
en een Chinese "lekkernij".
Door middel van beeldhouwwerken probeert men een stukje geschiedenis te behouden.
De ondergrondse is een imposant stukje infrastructuur. De Mass Rapid Transit (MRT) - zoals het wordt genoemd - bestaat sinds
1987 uit vijf lijnen; North-South (rood), North-East (paars), East-West (groen), de Circle (oranje), en de "blauwe" Downtown line.
Het netwerk omvat vrijwel de gehele stad en als er ergens geen treinstation is hoef je maar een klein stukje te lopen, zo dicht
zijn de stations bij elkaar geplaatst.
We kochten een zgn "Ezlink", een soort OV chipkaart waarmee je op "tegoed" kunt rijden met zowel MRT als bus.
Voor 29 Singapore dollars (SGP), ongeveer 22 euro per persoon, zijn we vijf dagen kris kras door Singapore gereisd in een super
schone subway.
Singapore heeft veel mooie en interessante plekken, maar er moeten keuzes worden gemaakt als je er maar vijf dagen bent. We lazen in
Nederland dat Haji Lane een leuke bezienswaardigheid is.
Een straatje in een Arabisch deel van de stad waar veel boutiques zijn gevestigd
in kleurrijke pandjes. Leuk om te zien, maar niet echt bijzonder.
We werden echter aangenaam verrast door de ogenschijnlijke aanwezigheid van apen in het nabijgelegen park. We hebben de aanwijzingen niet hoeven
op te volgen. Toch wel jammer!
Om Singapore leefbaar te houden met een hoge kwaliteit van leven voor de inwoners wordt doorgaans gekeken naar oplossingen in de
digitale technologie.
De ambitie van Singapore is om ’s werelds eerste Smart Nation te zijn waarbij de aandacht ligt op digitalisering.
Naast het verhogen van leefbaarheid en gezondheid door het opleggen van strenge regels in geval van verontreiniging ligt de aandacht
op digitale technologie.
Het is allemaal erg schoon in de stad, geen papiertje, sigarettenpeuk of kauwgom op straat
of in de MRT en de inwoners worden door de vele digitale (video's) en niet digitale publicaties ingeprent wat vooral niet is toegestaan
en welke straf op overtreding van de regels staat.
Omdat de handhaving substantieel is, houden de Singaporianen zich er goed aan. Toen
Petra door een niet oplettende gebruiker van de subway met de hand werd aangeraakt maakte betrokkene wel vijf keer zijn excuses.
Toen we later in de MRT deze poster zagen werd het ons duidelijk.
Als je als stadstaat de reputatie van veiligste en schoonste
in stand wilt houden kunnen wij ons de regels goed voorstellen, maar je kunt ook overdrijven. Dat een WC bril bestemd is om erop te
zitten lijkt vanzelfsprekend. Kennelijk is dat niet helemaal het geval.
Kasuisme
Wat ons ook opviel was de afstandelijkheid. Er is veel aandacht en hulp voor ouderen en hulpbehoevenden, maar de gemiddelde inwoner
en toerist ervaart een afstandelijke Singaporiaan. Er wordt weinig gelachen en al helemaal niet gegroet. Zoekende naar een reden
voor dit gebrek aan betrokkenheid vonden we een artikel geschreven door BBC journalist Sarah Keating.
Men noemt het ook wel 'Kasuisme'. Kiasu is Hokkien (Chinees dialect) en is afkomstig van het woord 'kia', wat angst betekend.
'Su'betekend verliezen. Het gaat om angst om te verliezen.
In 2007 werd het woord opgenomen in de 'Oxford English Dictionary'en werd beschreven als ‘…a grasping, selfish attitude’.
Dr Leong Chan-Hoong, senior researcher aan de Institute of Policy Studies at the National University of Singapore,
legde het uit als overlevingsinstinct. De kleine, jonge natie, pas 53 jaren oud, is kwetsbaar middenin Zuid-oost Azie
omgeven door buren die qua cultuur enorm afwijken van Singapore. Het is de Singaporeanen altijd op het hart gedrukt of beter gezegd
ingeprent dat ze op zichzelf zijn aangewezen en de noodzaak vooraan te blijven staan.
Little India
Bij de Indiase gemeenschap in Singapore staat de wijk bekend onder de naam Tekka. De ligging is ten oosten van de Singapore rivier.
Chinatown ligt ten westen. Beide gebieden zijn door de omvang van de bevolkingsgroep niet langer slechts een wijk waarin over het
algemeen de desbetreffende bevolkingsgroep woonde, maar een stad in een stad.
Buiten een groot aantal restaurants, bieden winkeltjes
alles wat de bewoners nodig hebben aan dagelijks produkten, maar ook voor hun tradities. Zeer vriendelijke mensen zijn de indiers.
We hebben er al eens eerder over geschreven in verband met onze cruise in 2016.
Bij een eettentje in de wijk streken we neer voor een kop koffie en een lunch. Omdat we niet wisten wat we wilden eten en we
nieuwsgierig waren naar bepaalde produkten werd ons beiden wat eten voorgezet om te proberen. Het maakte niet uit hoeveel we
wilden proeven. Toen we onze keuze hadden gemaakt kregen we voor slechts 7 euro een heerlijke maaltijd.
Afsluiting
Een bezoek aan Singapore Zoo.
Een prachtige dierentuin met een ruime en relatief open opzet. Varanen liepen los door het park en ook een enkele Ara zagen we vliegen.
In het gedeelte van het apenonderkomen werden we verrast door over ons hoofd - over een touw - lopende apen. Het was ook
eenvoudig om de apen aan te raken, wat we overigens niet hebben gedaan. Ook een witte tijger maakte het bezoek tot een succes.
In Madagaskar is een zeer grote - alleen daar voorkomende - wilde kat ontdekt waarvoor toestemming is verleend om deze in
Singapore aan het publiek te tonen.
Met dit bezoek sloten we het eerste deel van de vakantie af. We vertrekken met de metro naar Changi airport om ons naar Auckland
Nieuw Zeeland te laten vervoeren. We huren daar een auto en verblijven de eerste nacht in een hotel voordat we een oom en tante
op gaan zoeken. Het plan is om hier 6 dagen te blijven alvorens door te vliegen naar Sydney, zolang er geen negatief reisadvies
wordt afgegeven door buitenlandse zaken vanwege de omvangrijke bosbranden in New South Wales Australie. Hier is een aanzienlijke
kans op. Lees meer hierover op de subpagina Nieuw Zeeland of de facebookpagina van Petra.
Tot de volgende keer (...)
<