Het was augustus 2010, een sollicitatie op een functie in Sint Maarten bracht ons bijna naar dit prachtige eiland in het Caribische gebied. Bijna want de job ging aan onze neus voorbij. Drie jaar later
deed zich opnieuw een kans voor om naar de Caribbean te vertrekken maar de aanwijzing voor een missie naar Afghanistan deed dit opnieuw mislukken. Drie keer is scheepsrecht is het spreekwoord en het lukte
om een functie in dit zonovergoten zeilparadijs te verkrijgen. Curacao wordt ons eiland voor de komende vier a vijf jaar dus alle zeilen bijzetten om onze boot gereed te krijgen voor een verblijf aldaar.
Zetten jullie de boot op een vrachtschip daar naar toe? Nee hoor wij varen haar daar zelf wel naar toe. Maar hoever is dat wel niet? 5300 NM (Nautical Miles) oftewel 9540 KM. Voor een boot die gemiddeld zes
mijl per uur vaart is dat al snel 37 dagen varen. Is de boot daar wel geschikt voor, hebben jullie voldoende ervaring, hoe moet je daar komen en wat nu als jullie overvallen worden door een storm? veel
vragen die gesteld werden door vrienden, familie, collega's.
Onze Despues is dol op zout water en wil graag zo ver mogelijk van huis zijn. Niet omdat ze een hekel aan haar thuishaven heeft, ze is gewoon avontuurlijk ingesteld net als haar eigenaars. De wens bestaat
al heel lang om op eigen kiel de wereld te verkennen maar met onze vorige bootjes was dat niet mogelijk of verantwoord. Hoe is dat allemaal zo gekomen? Onder het tabblad bemanning vertellen we daar graag meer over.
Al vanaf 2006 vaart onze Despues tussen Noord Frankrijk en Zuid Noorwegen maar 2015 wordt dus een bijzonder jaar. Ze verlegt haar grenzen in zuidelijke richting. Op het zuidelijkste puntje van de Noordzee wordt het
water door een nauwe opening geperst nabij Calais. Aan stuurboord ligt het Zuid Engelse Dover en aan bakboord Boulogne sur mer, de historische stad aan de Opaalkust.
18 april 2015 is de grote dag, de trossen gaan los en Despues is weer onderweg, maar nu voor een bijzondere reis. Vele zeilers zijn ons voorgegaan, ze vertrokken uit Nederland en koersten naar de kanaaleilanden en de kust van Bretagne of de Engelse zuidkust om vanaf Falmouth de oversteek naar de Spaanse en Portugese noordkust te maken. Dan afzakken langs de mooie Portugese kust naar de Canarische eilanden of de Kaapverden. Tot zover geen bijzonderheden. In de winterperiode, na het einde van het orkaanseioen, maakt de Noord-oost passaat het mogelijk om zeilers naar de Carib te blazen die daar hun reis vervolgen voor een rondje Atlantic. Onze plannen wijken hier behoorlijk vanaf. Wij hebben geen sabatical maar gaan een aantal jaren werken op Curacao en breiden ons zeilgebied uit. Geen Noordzee en Engels Kanaal maar de Caribische zee met haar vele eilanden. Maar dat is niet het enige waarin wij afwijken van de overige zeilers. Wij willen onze Despues in het voorjaar naar de overkant varen. Vele reisverhalen hebben we gelezen maar we vonden er geeneen van Zeilers die in dezelfde periode de oversteek hebben gemaakt als wij willen. Is de passaatwind er soms niet of vallen deze maanden in het orkaanseizoen? Misschien geeft de Atlantic crossing guide een antwoord. Een overtocht in het voorjaar is prima te doen, het waait alleen minder sterk dan in de winter. Ergens tussen de 15 en de 20 knopen, het ideale windje dus en ook nog uit de richtingen tussen noordoost en zuidoost. Volgens andere pilots waait de passaatwind bovendien ten hoogte van de Canarische eilanden en niet zoals in de winter ten hoogte van de Kaapverden. Dat komt goed uit. V.w.b. het orkaanseizoen, volgens het "boekje" start het orkaanseizoen in juni maar bij verzekeringsmaatschappij Pantaenius geldt de tropische storm clausule van 1 juli t/m 15 november. Laten we maar zorgen dat we de eerste week van juni in het Caribische gebied zijn.
<